Drag i Hyttan – Blues och sånt 2026

Nedräkning till festivalstart

Nedräkning till festivalstart

00 Dagar
00 Timmar
00 Minuter
00 Sekunder

Långbans 1:a Bluesfestival

Drag i Hyttan – Blues och Sånt

I sommar händer det i Långban. Den 10 juli går en ny musikfestival av stapeln. Sex band kommer att spela för er.

Drag i Hyttan bjuder på en skön blandning av blues och sånt – blues och annan svängig musik: boogie, reggae och en dos av underfundiga låtar.

I den gamla hyttan lanserar vi ett arrangemang som kulturföreningen Vi i Långban, Långbans Gästgifveri, Filipstads kulturverksamhet, Värmlands Museum och andra entusiaster bidragit till att organisera.

Vi börjar klockan 17:00 och slutar i Hyttan ca 23:30.

Drag i hyttan

Långbans Gästgifveri har öppet under festivalen, fram till en timme efter midnatt. Från midnatt till kl 01:00 tänker vi jamma inne i Gästgifveriet.

Inne i hyttan får ingen förtäring medtas – det är ju en del av museet i Långbans Gruby. Men restaurangen ligger tvärs över gatan.
Och från kl 21:00 kommer korv med bröd, annan snacks och dricka att säljas utanför konsertlokalen.

Artisterna är Blueass Blues Band, Blå Sally, Greed Road Trio, Tor Einar Bekken, One Step Reggae och combon Manny Fizzotti och Björn Edlund.

Line-up 2026

Följande band spelar för er i år.

Blueass Blues Band

Blueass Blues Band har nu spelat mer än 45 år och anses fortfarande vara ett av de bästa livebanden någonsin i den svenska bluessvängen. Under de senaste åren har de av olika skäl inte spelat så ofta, men trots pandemin så hann de med att fira sitt 40-årsjubileum 2021.

Som man förstår så är de här gubbarna långt ifrån några nybörjare. De har turnerat över hela Skandinavien, Holland, Belgien, Tyskland och Frankrike – och de har även spelat ett flertal gånger på flera stora bluesfestivaler i Skandinavien som, för att nämna några exempel – Åmåls Bluesfest, Mönsterås Blues & Roots, Scandinavian Blues Party (SF) och Lillehammer Bluesfestival (N).

Sommaren 2003 turnerade Blueass Bluesband i USA, där de bland annat spelade på The Safeway Waterfront Blues Festival i Portland, Oregon. De är också skickliga låtskrivare var låtar har spelats i radio i hela Skandinavien, stora delar av Europa, Australien – och även legat på listor i USA.

Trummor: Per Hero, Sång/gitarr/munspel: Peter “PG” Gustavsson, Gitarr/sång: Ralph Broqvist, Bas: Morgan Jansson, keyboard: Daniel Karlsson.

Blå Sally

Blå Sally är ett svenskt rockband som spelat sedan 2011. Bandet har gett ut två album; ”Alla vill ha ett fönster” och ”Utan roder i orkan” samt några singlar.

 

Störst framgång med ”Paradise Hotel” på albumet ”Utan roder i orkan”. Oftast har spelningarna varit i Värmland men man har också framträtt på Västkusten.

 

Under spelningen i Långban i juli är två ordinarie medlemmar bortresta och ersätts då av Ronny Johansson, rutinerad multiinstrumentalist, på bas och Esaias Jägersand, artonårig trumvirtuos. I övrigt Pelle Rathsman; sologitarr, Urban Haaga; saxofoner, diverse slagverk och sång. Olle Wik; akustisk gitarr och sång.

 

Text och musik av Olle Wik.

Tor Einar Bekken

Tor Einar Bekken, som improviserar på piano, keyboard och gitarr, kommer från Finnskogen och Trondheim.


Han spelar jazz, blues och folk, oftast solo.


Tor Einar Bekken har uppträtt överallt där hans sort musik spelas, från små sunkiga barer till klubbar och festivaler – och i Royal Albert Hall.


Jämte sina konsertuppträdanden verkar hans som docent i musik på Norges Tekniskt-Naturvetenskapliga Universitet.


På Drag i Hyttan- Blues och Sånt spelar han framför allt boogie.

Green Road Trio

Green Road Trio  är tre rutinerade musiker från Hammarö som spelar akustisk blues och lite annat. Ibland smyger sig något elektriskt instrument med i sättningen.


Green Road Trio trakterar gitarr, slide, bas, munspel, mandolin mm.

Trion är influerade av musiker som t.ex Jimmy Reed, Muddy Waters och Bo Diddley.


Någon gång dyker även Elvis och Jerry Williams upp på menyn.


Trion består av:
Lennart Flinth bas, Per-Ove Gunnarsson gitarr, munspel, och Tomas Wilhelmsson gitarr, slide, mandolin.

One Step

Reggaebandet One Step bildades 2003 i Örebro, av medlemmar från Bush Doctors och The Ancient Bloodlines. Från början spelade bandet endast instrumentalt men har sedan dess samarbetat med många olika sångare, t.ex. Naggo Morris från legendariska The Heptones.

 

Idag blandar bandet klassiska jamaicanska instrumentaler med en säregen svensk rotreggae som hämtar influenser från blues, afrobeat och folkmusik. Resultatet är ett tungt organiskt gung som känns lika mycket i kroppen som själen.

 

Sunil Pannawenage – gitarr
Mats Strömberg – orgel, trumpet
Bo Eson – gitarr, munspel, sång
Elias Gustavsson – melodika, sång
Michael Olsson – bas
Marcus Jernberg – trummor
Olle Björnell – slagverk

Manny Fizzotti

Blues Blast Magazine kallar Manny Fizzotti för en av Europas största talanger på bluesgitarr. Han bor och verkar i London sedan åtskilliga år. Efter sin utbildning på The Guitar Institute of Technology i Los Angeles jobbade han som studiogitarrist och uppträdde på bekanta blues klubbar som Harvelle’s i Santa Monica. I London har han uppträtt på bland annat Ronnie Scotts Bar, 606, St Harmonicas Blues Club, 229, The Bull’s Head, 12 Bar Club, the Troubador, Boom Boom och Ain’t Nothin’ But Blues Bar – bluesentusiasternas favoritställe som har open mic på söndag eftermiddagar och måndag kvällar. Han har också varit inbjuden att spela med Dennis Greaves Band, Nine Below Zero och den stora blues ambassadören från Chicago, Billy Branch.


Seven Blues Classics är ett live album som han spelade in med stjärnan Giles Robson (vinnare av Memphis Blues Music Award Winner den enda brittiska och den europeiska bluesmusikern som utgivits av Chicagos legendariska Alligator Records. Deras album blev nummer ett i UK Blues Charts och utsågs till ett av the Best Albums of 2024 av det legendariska American Magazine Down Beat. Det var också ett av top 20 nominerade till UK Blues album of the Year!


Giles Robson säger att Mannys spel drev en stor del av framgången för deras album.

Björn Edlund

Björn Edlund har spelat bluesmunspel sen tonåren på 60-talet, fastän sällan professionellt. Han brukar jamma med ett av husbanden på Arthur’s Tavern i Greenwich Village i New York och på open mic kvällarna i Ain’t Nothin’ But Blues Bar i London och har spelat med bra band över hela världen – som spontan inhoppare. Det var i London på Ain’t Nothin But Blues som Björn lärde känna Manny och började spela med honom.


Björn tog gärna på sig uppgiften att organisera bluesfestivalen i Långban – det ger honom ju en möjlighet att spela med Manny igen.

Det spelar för er

Bekräftat hittills:

Green Road Trio

TOR EINAR BEKKEN

BLÅ SALLY

BLUEASS BLUES BAND

ONE STEP

MANNY FIZZOTTI & BJÖRN EDLUND

Biljetter

Möjligheten att beställa biljetter kommer snart att finnas tillgänglig.

Early Bird

T.o.m. 15 juni

295 SEK

För de som är riktigt snabba finns det en biljett till ett superpris.

Reguljär

T.o.m. 9 juli

395 SEK

Du bestämmer dig för att komma till Drag i Hyttan före den 10 juli.

Entré på plats

10 juli

495 SEK

För er som bestämmer er i sista minuten, direkt på festivalkvällen.

Efter betalning får du en QR-kod via e-post. Du behöver den för incheckningen på kvällen för evenemanget.

Om du inte får QR-koden, vänligen skicka ett e-postmeddelande till kontakt@langban.se

Bra att veta

Redo för en natt med musik i hjärtat?

Boka din biljett och njut av en underbar kväll vid Långbans Hytta industriminne.